sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

Elä hetkessä & ole onnellinen



Se olisi taas sunnuntai ja on aika kirjoitella hieman ajatuksia kuluneesta viikosta.  Oikeestaan mun viikossa ei ollut kovinkaan paljon mitään erikoista. Suurimmaksi osaksi aika kului opiskellen ja ihan hyvä niin. Ja tänään olisi vielä pino tehtäviä tekemättä, mutta kiitän itseäni, että olen saanut jo viikolla aikaiseksi tehdä suurimman osan.

Enkö sitten tehnyt mitään muuta kuin opiskelin? No, tietenkin tein. Mun aika kuluneella viikolla on mennyt leppoisasti myös rentoutuen. Tähän on mm. kuulunut ihan perinteisiä koti-iltoja ilman mitään kiirettä tai stressiä huomisesta. Se on vain yksinkertaisesti parasta kun voi elää hetkessä.

Ja siitä puheenollen olen alkanut omaksua juuri tuota käytäntöä elämänohjeenani.  Mun ei tarvitse miettiä etukäteen mitä kaikkea voi sattua, jos nyt en tee näin tai noin. On tietenkin asioita, mitä pitää huomioida hieman pidemmällä tähtäimellä, mutta se ei ole mulle mikään ongelma. Tärkeintä on elää siinä hetkessä mikä sulla on siinä käsillä eikä miettiä liikoja. Tässäkin asiasssa toki oma ajattelu on  suotavaa. Henkilökohtaisesta mulle on suht helppo miettiä, mikä asia on tehtävä tietyllä tavalla ja mikä sitten jollain muulla. En kuitenkaan tarkoita, että eläminen yhdessä hetkessä sallisi kaikenlaisen käyttäytymisen. Jotenkin tällainen elämänohje kuulostaakin pakosti moraalittomalta, mutta se ei ole, jos sitä osaa hyödyntää.

 Mulle on muutaman parin viikon sisään tultu sanomaan, että oon niin iloinen ja positiivinen. Ja miten tämä on mahdollista? Yksinkertaista, elä hetkessä. On hyvä iloita pienistä asioista, sillä ne ovat joskus ne synnyttävät suuria asioita, joista iloita. Vaikka joku ei menisi aivan nappiin, voit silti olla onnellinen. Niinkuin sanotaan kolikolla on kääntöpuolensa. Sun on vain käytettävä aivojasi, jotta löydät sen kolikon kääntöpuolen eli sen epäonnistuneen asian varjosta jotain hyvää esim. jos kaaduit jäisellä tiellä, kun olit kävelemässä kotiin ja pääset omin avuin vielä ylös ja ei sattunut, niin voit ajatella positiivisesti ettei sattunut ja olet kunnossa eikä kukaan edes nähnyt. Sama pätee vaikka epäonnistuneeseen kokeeseen, ensi kerralla paremmin tai huonommin. Et voi tietää, joten koetuloksesi on ehkä  hyvä tai sinulla on positiivisessa mielessä varaa parantaa.

Myönnän ei munkaan elämä ole todellakaan aina niin positiivista, vaikka joskus sen kuvan saattaakin saada. Sulla on kyllä oikeus olla allapäin, mutta se ei välttämättä vie asioita kovinkaan pitkälle. Ainakin oma kokemukseni on, että jos haluut sieltä rotkosta pois niin sun on kiivettävä ja taisteltava sun demoneita vastaan. Sisukkuus kyllä palkitaan!

Tässä oli mun mietteitä elämästä tällein lyhyesti tällä kertaa. Muistakaa kertoo tuolla alhaalla mielipide.

1 kommentti:

Anastasia kirjoitti...

Hyvä teksti! Munkin täytys harjottaa enemmän sellasta positiivista ajattelua ja asioista nauttimista. Muutenkin hyvä alku blogille, mutta ois kiva jos sun kuvat olisi vielä vähän isompia :)

Lähetä kommentti